Virtuell verklighet

Virtuell verklighet (VR) är ett brett begrepp. I denna dokumentation är vi främst intresserade av headset för virtuell verklighet (HMD) såsom Valve Index och Oculus Rift S.

VR och racingspel är en fantastisk kombination. De ökar din förmåga att hålla koll på omgivningen avsevärt. Behöver du säkerställa att inget fordon är till vänster om dig? Vänd bara på huvudet och titta ut genom fönstret! Med det tillagda djupseendet blir det enklare att bedöma avstånd och hastigheter. Men det medför även vissa utmaningar.

När det kombineras med ett rörelsesystem blir den största utmaningen tracking. Eftersom rörelsesystemet påverkar rörelserna hos ditt huvud spåras denna rörelse av VR-headsetet. Det blir väldigt tydligt under bromsning när ditt ansikte flyttas närmare ratten av rörelsesystemets pitch. Dock är SIMRIG Control Center utrustad med rörelsekompensation för att bekämpa detta problem.

Rörelsekompensation

Rörelsekompensation kan motverka rörelsesystemets påverkan på VR-headsetet. Genom att i princip subtrahera riggens rörelse från din egen. Så att rörelsesystemet kan flytta din kropp utan att påverka den spårade positionen.

Detta fungerar genom att beräkna skillnaden mellan var ditt huvud är på grund av rörelse orsakad av rörelsesystemet och var det skulle ha varit om du var stationär. Denna skillnad appliceras på VR-headsetets spårade position (och motverkar därmed rörelsesystemets påverkan på VR-headsetets tracking).

Installation

Detta avsnitt beskriver hur du installerar SIMRIG Motion Cancellation – ett valfritt programvarupaket för SIMRIG Control Center som lägger till rörelsekompensationsstöd för SteamVR och OpenXR.

Du behöver följande:

  1. Ett kompatibelt VR-headset (HMD) som Valve Index, HP Reverb G2, eller något annat från vår lista över verifierade headsets

  2. SteamVR eller en kompatibel OpenXR-runtime

  3. SIMRIG Control Center version 1.20.0 eller högre

  4. SIMRIG SR1 med firmwareversion 17 eller SIMRIG SR2

Om dessa förutsättningar är uppfyllda kan du komma åt VR-sidan i SIMRIG Control Center:

../_images/mc-not-installed.png

VR-sidan i SIMRIG Control Center när den öppnas för första gången.

Statusen för både SteamVR och OpenXR är markerad som Inaktiverad. Det innebär att rörelsekompensation antingen är inaktiverad (kryssrutan Aktivera rörelsekompensation är inte markerad) eller att SIMRIG Motion Cancellation paketet saknas för denna runtime. Rörelsekompensation är ett valfritt paket. Det är inte installerat som standard.

Du uppmanas att installera stödet för rörelsekompensation för både SteamVR och OpenXR när du öppnar VR-sidan för första gången. Klicka på någon av länkarna för att installera SIMRIG Motion Cancellation paketet. Kör installationsprogrammet och följ anvisningarna på skärmen.

Det finns skillnader mellan SteamVR och OpenXR som är viktiga för rörelsekompensation. I de följande avsnitten kommer vi försöka beskriva dessa skillnader.

SteamVR

Varning

Avinstallera alla andra lösningar för rörelsekompensation för SteamVR såsom OpenVR-InputEmulator innan du installerar SIMRIG Motion Cancellation för SteamVR.

SteamVR är allmänt använt av både spel och VR-headsets. I många fall är SteamVR den enda stödda VR-runtimen. Assetto Corsa exempelvis, stöder endast SteamVR utanför lådan. Ditt VR-headset inkluderar sannolikt stöd för SteamVR av denna anledning. De flesta VR-headsets med stöd för SteamVR kan dra nytta av vår rörelsekompensation.

SteamVR erbjuder vissa fördelar över OpenXR för rörelsekompensation:

  1. Det stöder en universell Nollställ HMD snabbknapp som fungerar i alla spel

  2. Det stöder referenstrackers såsom Vive Tracker för hög noggrannhet i rörelsekompensationen

  3. Genom att använda den inbyggda funktionen för att nollställa HMD:ens framåtriktning informerar vårt rörelsekompensationssystem utan användarens ingripande

För nyare spel och VR-headsets är det ibland att föredra, eller nödvändigt, att använda OpenXR istället.

OpenXR

Varning

Du måste binda Nollställ HMD snabbknappen i SIMRIG Control Center och i spelet till samma tangent.

OpenXR är allmänt använt av VR-headsets men har haft långsam spelanpassning. De flesta VR-headsettillverkare tillhandahåller en leverantörsspecifik OpenXR-runtime redan. Vi förväntar oss att alla nya spel enbart kommer använda OpenXR. Samtidigt som äldre spel kan få uppdateringar, kan de även fortsätta använda lösningar som OpenComposite.

OpenXR är problematiskt för rörelsekompensation. Det finns inget sätt att stöda referenstrackers. Det finns inget sätt att lägga till en universell Nollställ HMD snabbknapp. Det finns inget sätt för OpenXR att informera rörelsekompensationssystemet när HMD:ens framåtriktning nollställs i spelet. För att försvåra saker ytterligare finns det flera sätt att implementera OpenXR vilket resulterar i stora skillnader mellan spel.

Rörelsekompensation fungerar bara om systemet och spelet är överens om en framåtriktning. Av denna anledning måste du binda spelets nollställningsknapp för HMD med samma knapp som används av SIMRIG Control Center’s Nollställ HMD snabbknapp. Du måste trycka på denna knapp i starten av ett race för att synkronisera spelet och systemet.

Verifierade VR-headsets

Dessa VR-headsets är testade och verifierade för att fungera med SIMRIG Control Center:

Andra VR-headsets med stöd för SteamVR eller OpenXR kommer sannolikt att fungera.

Kompensationsläge

Programvaran erbjuder tre olika lägen eller strategier för att hantera rörelsekompensation. Varje steg är progressivt mer exakt men också mer krävande att sätta upp och konfigurera.

Lås huvud till sätet:

Detta läge låser HMD till dess sittande nollposition. Ingen huvudrörelse är tillåten. Varken från rörelsesystemet eller användaren. Detta resulterar i perfekt rörelsekompensation men tillåter inte användaren att röra sig inom det virtuella cockpiten. Ingen setup krävs. Justera huvudpositionen med hjälp av sittinställningar i spelet.

Riggeometri:

Detta läge förlitar sig på riggmått och programvaruprediktion för att gissa rörelsesystemets påverkan på HMD. Rörelse orsakad av rörelsesystemet subtraheras medan användarens huvudrörelse behålls. Användaren kan röra sig i det virtuella cockpiten. Setup krävs.

Hårdvarutracker:

Detta läge fungerar endast med SteamVR. Det använder en extern hårdvarutracker, såsom en Vive Tracker, som referens. Detta kan leda till mycket bra resultat som behåller användarens huvudrörelse. Användaren kan röra sig i det virtuella cockpiten. Setup krävs.

Riggeometri

Riggeometrin krävs för att förutsäga rörelsesystemets position i VR-koordinater. Vi rekommenderar att verifiera dessa värden med hjälp av ett mätband. Justera sedan Öra till golv-värdet tills rörelsekompensationen fungerar som förväntat.

../_images/mc-rig-geometry.png
Öra till golv:

Medan du sitter i din rigg, mät det vertikala avståndet från dina öron till marken.

Öra till bakre:

Medan du sitter i din rigg, mät det horisontella avståndet från dina öron till centrum av de bakre aktuatorerna. Ange ett positivt tal om dina öron är framför de bakre aktuatorerna (mellan de bakre och främre aktuatorerna.) Ange noll om dina öron är direkt ovanför de bakre aktuatorerna.

Bredd:

Ange avståndet från centrum till centrum mellan de bakre aktuatorerna.

Längd:

Ange avståndet från centrum till centrum mellan de vänstra aktuatorerna.

Nollställ HMD

Observera

OpenXR-användare måste binda spelets nollställningssnabbknapp och SIMRIG Control Center’s Nollställ HMD snabbknapp till samma fysiska knapp.

Nollställ HMD snabbknappen återställer HMD:ens sittplatser på nollposition. Den återcentrerar kameran i spelet och konfigurerar riggens framåtriktning för rörelsekompensation.

Bind Nollställ HMD till en knapp på din ratt eller styrspak som är lätt att nå och komma ihåg. Tryck på knappen en gång när du startar ett nytt race eller session. Se till att titta framåt (i riggens framåtriktning). Om ditt huvud är vänt åt sidan, ser det bra ut i spelet, men rörelsekompensationen kommer inte att fungera korrekt.

De flesta spel erbjuder en liknande funktionalitet. Det är känt under många olika namn som: Nollställ HMD, Nollställ sittande position, Centrera headset, etc. OpenXR-användare måste binda den inbyggda snabbknappen och Nollställ HMD snabbknappen till samma fysiska knapp. SteamVR-användare kan bortse från den inbyggda snabbknappen helt.

Referenstracker

Att använda en hårdvarutracker som referens är valfritt. Det fungerar endast med SteamVR.

Systemet återgår till Riggeometri läge om din referenstracker är otillgänglig.

../_images/mc-reference.png

Det finns flera referenslägen att välja mellan:

Vive Tracker:

Detta läge kräver att en Vive Tracker är monterad på din rigg. Montera trackern nära ditt huvud för bästa prestanda.

Kontroller:

Detta läge kräver att en handkontroll är monterad på din rigg. Montera kontrollen nära ditt huvud för bästa prestanda.

Statusmeddelanden

VR-sidan innehåller ett statusmeddelande som beskriver statusen för SIMRIG Motion Cancellation. Detta meddelande kan vara användbart när man försöker avgöra om systemet fungerar som det ska eller inte.

../_images/mc-status.png

Ett exempel på statusmeddelande. Detta visas när SteamVR inte körs.

Vanliga statusmeddelanden:

  • Ej laddad – komponenten för rörelsekompensation är installerad på ditt system men inte laddad ännu; aktivera rörelsekompensation för att fortsätta

  • Ansluten till SteamVR – allt är normalt; rörelsekompensationen fungerar som förväntat

  • SteamVR körs inte – SteamVR körs inte på din PC; detta meddelande ska försvinna när du startar SteamVR (det kan ta upp till 30 sekunder att upptäcka SteamVR)

  • SteamVR inte initialiserat – SteamVR är inte initialiserat än; vänligen vänta

Andra statusmeddelanden:

  • Klar – komponenten för rörelsekompensation är laddad och redo att fortsätta; vänligen vänta

  • Ingen HMD upptäckt – din head-mounted display har inte upptäckts än; se till att displayen är påslagen och erkänd av SteamVR

  • SteamVR inte installerat – SteamVR är inte installerat på din PC; installera SteamVR

  • Drivrutin inte installeradSIMRIG Motion Cancellation drivrutin är inte upptäckt; installera om SIMRIG Motion Cancellation

  • Felaktig SteamVR-version – antingen är SteamVR inte installerat på din PC eller din SteamVR-installation är föråldrad; dock, om du läser detta i framtiden, kan det också vara så att SteamVR har släppt en ny version som inte längre är bakåtkompatibel med SIMRIG Motion Cancellation

  • SteamVR-fel – SteamVR stötte på ett oförutsett fel; se loggen för detaljer och kontakta support om problemet kvarstår

  • Okänd hårdvaruposition – antingen är rörelsesystemet avaktiverat, eller så finns det ingen telemetri från spelet, eller så rapporterar inte SIMRIG SR1 sin aktuella position (vänligen uppgradera din firmware till version 17 eller senare)

  • Kunde inte ladda pluginSIMRIG Motion Cancellation är föråldrad eller korrupt; installera om SIMRIG Motion Cancellation